5-handige telemarketing tips om scoringskansen te verhogen

Telemarketing is een moeilijke job. Vooral voor beginners is het wennen, want je kan soms klanten aan de lijn hebben die misschien geen goede dag hebben gehad. Je bent bang dat je vastloopt, niet weet wat je moet zeggen op een cruciaal moment in het gesprek of dat je gewoon letterlijk niets meer kun zeggen op het allerbelangrijkste moment van het gesprek. En er is ook de dreiging dat je niet weet hoe je lastige vragen moet behandelen als ze langs komen. Hier zijn er 5-handige tips om je scoringskansen te verhogen.

  1. De eerste indruk is blijvend

Als je eenmaal aan de telefoon bent, heb je tussen de vijf en 30 seconden om indruk te maken. Als je eenmaal een beetje ervaring hebt opgedaan, zul je een overvloed aan manieren hebben om te herstellen van vrijwel elke eerste reactie. Maar als je een nieuweling bent, kun je proberen om een paar reacties op te schrijven (je wilt niet letterlijk lezen); je kunt zelfs een ervaren collega vragen om ze te bekijken of je te helpen ideeën te bedenken.

  1. Doe wat je hebt beloofd

Als je zegt dat je wat marketingmateriaal gaat sturen, stuur het dan. In het ideale geval kan je het ter plekke verzenden. Laat het nooit langer liggen dan het einde van de werkdag – de zonsondergangregel. Als je iemands tijd verspilt of iemand laat bungelen, wachtend op niet-nagekomen beloften, dan zullen ze in de toekomst waarschijnlijk geen gebruik maken van jouw diensten. En ze kunnen anderen over jou vertellen.

  1. Heb de hele dag een positieve houding

Begin elke dag met een positieve instelling en doe je best om die houding de hele dag vast te houden – zelfs als je ontmoedigd raakt. Klanten zullen een negatieve toon in jouw stem opmerken en wederom snel hun interesse verliezen. Een positieve en vrolijke toon kan echter besmettelijk zijn.

  1. Haat de poortwachter niet

De poortwachter is natuurlijk de persoon (een figuur van een secretaresse) die de telefoon opneemt wanneer je een bedrijf belt en de secretaresse beslist of ze je al dan niet moet doorverbinden. Deze mensen kunnen erg lastig zijn, maar ze haten zal je relatie alleen maar verzuren. Je moet integendeel profiteren van de situatie. De secretaresse kent waarschijnlijk veel waardevolle informatie over de persoon die je uiteindelijk wilt spreken. Ze zullen waarschijnlijk ook weten of jouw diensten nodig zijn, of welke concurrent ze momenteel gebruiken, enz.

  1. Telemarketing uitbesteden

De beste en laatste tips is dat je telemarketing beter kunt uitbesteden als je helemaal geen ervaring en tijd voor hebt. Telemarketing kost enorm veel tijd, omdat je alle geduld voor je klanten moet hebben en je moet dat bijhouden. Telemarketing uitbesteden heeft vele voordelen, waarvan je kunt profiteren als ondernemer. Je moet er alleen een goede partner vinden, die het werk professioneel kan uitvoeren. Zijn jouw klanten bedrijven dan moet je gebruik maken van B2B telemarketing. B2B telemarketingsbedrijven werken alleen met bedrijven. Zij hebben de nodige ervaring en helpen je om jouw scores te verhogen.