Telemarketing is een moeilijke job. Vooral voor beginners is het wennen, want je kan soms klanten aan de lijn hebben die misschien geen goede dag hebben gehad. Je bent bang dat je vastloopt, niet weet wat je moet zeggen op een cruciaal moment in het gesprek of dat je gewoon letterlijk niets meer kun zeggen op het allerbelangrijkste moment van het gesprek. En er is ook de dreiging dat je niet weet hoe je lastige vragen moet behandelen als ze langs komen. Hier zijn er 5-handige tips om je scoringskansen te verhogen.
Als je eenmaal aan de telefoon bent, heb je tussen de vijf en 30 seconden om indruk te maken. Als je eenmaal een beetje ervaring hebt opgedaan, zul je een overvloed aan manieren hebben om te herstellen van vrijwel elke eerste reactie. Maar als je een nieuweling bent, kun je proberen om een paar reacties op te schrijven (je wilt niet letterlijk lezen); je kunt zelfs een ervaren collega vragen om ze te bekijken of je te helpen ideeën te bedenken.
Als je zegt dat je wat marketingmateriaal gaat sturen, stuur het dan. In het ideale geval kan je het ter plekke verzenden. Laat het nooit langer liggen dan het einde van de werkdag – de zonsondergangregel. Als je iemands tijd verspilt of iemand laat bungelen, wachtend op niet-nagekomen beloften, dan zullen ze in de toekomst waarschijnlijk geen gebruik maken van jouw diensten. En ze kunnen anderen over jou vertellen.
Begin elke dag met een positieve instelling en doe je best om die houding de hele dag vast te houden – zelfs als je ontmoedigd raakt. Klanten zullen een negatieve toon in jouw stem opmerken en wederom snel hun interesse verliezen. Een positieve en vrolijke toon kan echter besmettelijk zijn.
De poortwachter is natuurlijk de persoon (een figuur van een secretaresse) die de telefoon opneemt wanneer je een bedrijf belt en de secretaresse beslist of ze je al dan niet moet doorverbinden. Deze mensen kunnen erg lastig zijn, maar ze haten zal je relatie alleen maar verzuren. Je moet integendeel profiteren van de situatie. De secretaresse kent waarschijnlijk veel waardevolle informatie over de persoon die je uiteindelijk wilt spreken. Ze zullen waarschijnlijk ook weten of jouw diensten nodig zijn, of welke concurrent ze momenteel gebruiken, enz.
De beste en laatste tips is dat je telemarketing beter kunt uitbesteden als je helemaal geen ervaring en tijd voor hebt. Telemarketing kost enorm veel tijd, omdat je alle geduld voor je klanten moet hebben en je moet dat bijhouden. Telemarketing uitbesteden heeft vele voordelen, waarvan je kunt profiteren als ondernemer. Je moet er alleen een goede partner vinden, die het werk professioneel kan uitvoeren. Zijn jouw klanten bedrijven dan moet je gebruik maken van B2B telemarketing. B2B telemarketingsbedrijven werken alleen met bedrijven. Zij hebben de nodige ervaring en helpen je om jouw scores te verhogen. |
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- Een roadtrip maken met een auto zoals een SUV Dankzij de hybride technologieën lijkt het waarschijnlijk dat we aan het begin staan van de definitieve teloorgang van de dieselmotor. Het heeft lang geduurd, maar...
- Een slotenmaker in Naaldwijk inhuren Wanneer het slot van een deur van uw huis kapot is, zou u ervoor kunnen kiezen om het zelf te repareren of vervangen. Daardoor hebt...
- De grote stijging van 2017 Als we kijken naar de marktkapitalisatie is Ethereum de op één na grootste cryptomunt die er is. In de afgelopen jaren wordt Ethereum steeds populairder...
- Wat is een sommatie? Sommatie kan gezien worden als een ander woord voor een aanmaning. Een sommatie ook wel: exploot is een proces verbaal waarmee de deurwaarder zijn ambtshandeling...
- Wat mag er wel én niet in de groencontainer? Er bestaan vaak misverstanden over wat er wel én niet in een groencontainer mag worden gegooid. Na het lezen van deze blog hoef je dus...
- Het Belang van Security Awareness Training: Bescherming Begint met Bewustwording Het Belang van Security Awareness Training: Bescherming Begint met Bewustwording In de snel evoluerende digitale wereld van vandaag is informatiebeveiliging een cruciaal onderdeel geworden...