Artikel Marketing Extreme
Image default
Bedrijven

Hoe kan RPA positieve invloed uitoefenen op je werkzaamheden

De afkorting RPS staat voor Robotic Process Automation, in het Nederlands is dit: robotprocesautomatisering. Dit zorgt ervoor dat je met behulp van technologie handelingen kan automatiseren. Deze handelingen zijn veelvorkomend en herhalend en kunnen daardoor geautomatiseerd worden met software. Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van deze technologie binnen klantenservice, klant contactcentra’s en informatieafdelingen. Medewerkers maken hier vaker gebruik van vooral herhalende taken. Door automatisering hoeven ze dit minder te doen en hebben ze meer tijd voor belangrijkere taken. RPA kan niet vergeleken worden met een robot die beschikt over menselijke eigenschappen, het is meer een computerrobot die routinetaken , continu, snel maar vooral foutloos overneemt.

 

Wat zijn voordelen van RPA

RPA inzetten kan meerdere voordelen met zich meebrengen. Wat wel belangrijk is is om te onthouden dat RPA niet zal ingezet worden om mensen te vervangen. RPA is er eerder voor om mensen te ondersteunen met hun werkzaamheden en het daardoor veel makkelijker en minder stressvol te maken.Door gebruik te maken van deze technologie kunnen  herhalende taken van medewerkers vervangen worden waardoor ze meer tijd over hebben voor belangrijkere taken. Het gevolg hiervan is dat  medewerkers geen saaie, repeterende taken meer uit hoeven te voeren. Ook werken de robots stukken sneller dan mensen. Dit kan wel oplopen tot 10 tot 15 keer sneller. Hun snelheid levert niet in op hun nauwkeurigheid, ze werken namelijk 100% nauwkeurig en foutloos bij de juiste instellingen. Ten slotte heb je ook niet te maken met piekperiodes en wordt de werkdruk dus beter gereguleerd binnen een organisatie.

Wie is een RPA expert?

Nederland kent op dit moment meerdere experts op het gebied van RPA. Pegamento is een van deze bedrijven die RPA-services aanbiedt. Het meest simpele voorbeeld van deze technologie is de zogenaamde chatbot. Deze bot is tegenwoordig een populaire toepassing in de wereld van klantcontact. Zo zal je deze tegen komen bij contact opnemen met bol, maar ook bij vodafoneziggo zal je deze bot tegen komen. Door AI wordt de bot op zo’n wijze geprogrammeerd dat deze in staat is om simpele vragen te beantwoorden en in sommige gevallen direct door te verwijzen naar een expert op dit gebied. Voorbeelden hiervan zijn het bellen naar een restaurant om een reservering te plaatsen of het inzien van een telefoonrekening. Momenteel komt deze technologie alleen nog voor binnen de IT. Maar er zijn voorspellingen dat vanaf 2024 deze technologie steeds meer voor gaat komen buiten de IT.

 

https://www.pegamento.nl/robotic-process-automation/