Artikel Marketing Extreme
Image default
Dienstverlening

Waarom de energieprijzen zo hoog zijn

Je hoeft maar een minuut het nieuws aan te zetten of een korte blik in de krant werpen en de kans is groot dat de hoge energieprijzen het onderwerp van gesprek zijn. Overstappen van gas naar elektriciteit, minder gas en water gebruiken, meterkasten vervangen door een Elektricien in Lelystad of een andere stad; het zijn vast dingen die je hoort van mensen in je omgeving. Door de hoge energieprijzen zoeken we namelijk naar manieren om geld te besparen op de energierekening. Vrijwel alle energieleveranciers hebben hun tarieven met vaak wel tientallen procenten verhoogd. Maar wat is nu de reden waarom de energieprijzen de afgelopen periode zo hard gestegen zijn?

Vraag en aanbod voor gas

Energieleveranciers kopen hun gas en elektriciteit in op een Europese beurs. Hoeveel de leveranciers betalen voor deze energie is afhankelijk van vraag een aanbod. De prijs van gas verschilt vrijwel iedere dag terwijl de prijs van elektriciteit zelfs wel per uur enorm kan verschillen. Aangezien de winter van 2020/2021 zeer streng was, en het lang duurde voordat de lente daadwerkelijk begon, duurde het langer om de gasvoorraad aan te vullen. Begin 2021 namen de voorraden dus alleen nog maar af. Door de angst voor een vergelijkbare winter, was er veel vraag voor gas. Het aanbod bleef echter zeer laag.

Oorlog tussen Rusland en Oekraïne  

De oorlog tussen Rusland en Oekraïne zorgt er voor dat het aanbod van gas alleen maar kleiner wordt. Door de sancties die Europa Rusland oplegde als reactie op de inval in Oekraïne, besloot Rusland de gaskraan dicht te draaien. Vrijwel al het Europese gas wordt namelijk via Rusland en de Nord-Stream 2 pijpleiding naar Europa vervoert. Door de verminderde aanvoer blijft het aanbod van gas dus zeer laag. Nu de winter van 2022 voor de deur staat en de reserves opraken, is er dus ontzettend veel vraag naar gas terwijl het aanbod ontzettend klein is. Dit zorgt voor hogere prijzen die de energieleveranciers voor een gedeelde doorberekenen aan hun consumenten.